Priestor ako inšpirácia

post image
background image

Radi by sme vám predstavili jeden výnimočný projekt, sídliaci v budove  Matadorka. Ide o výstavný priestor Station Contemporary Art Gallery, ktorý si dáva za cieľ spájať domáce a zahraničné súčasné umenie, prezentovať mladých začínajúcich umelcov a celkovo podporovať umenie a filantropiu.

Jeho zakladateľkou je p. Radostina Doganova s ktorou sme sa pri príležitosti nadchádzajúceho 2. výročia od založenia galérie, porozprávali o jej začiatkoch, priestore v ktorom sídlia či víziách do budúcnosti.

 

\  Vy ste umelkyňa, absolvovali ste Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave na Katedre maliarstva. Pôsobíte tvorivo nielen doma, ale aj v zahraničí.

Kedy u Vás vznikla myšlienka o vytvorení novej výstavnej plochy, čo Vás k tomu viedlo, čo Vás inšpirovalo? Trošku predstavte Vašu cestu a koncept.

Som výtvarníčka a galéria vznikla aj ako také prirodzené pokračovanie mojej činnosti. Zároveň sme vnímali, že hoci je Bratislava hlavné mesto, je tu málo galérií so zameraním na súčasné umenie.

Našou prioritou sú slovenskí umelci, ale robíme aj medzinárodné výstavy. Dopredu si určíme ročný plán výstav aj autorov, ktorých by sme radi prezentovali. Okrem toho raz ročne poskytneme príležitosť najmä mladým výtvarníkom, a to prostredníctvom výzvy, tzv. Open call, ktorú zverejňujeme v júni, na ktorú sa môžu prihlásiť.

 

\  V čom je Vaša galéria odlišná?

Snažíme sa poskytnúť rozmanitý program, ukazovať nové - iné médiá, ktoré sú nie vždy komerčne úspešné, nakoľko zberatelia mávajú najväčší záujem o maľbu.

Vystavovali sme konceptuálne umenie, fotografiu a máme trvalý záujem podporovať klasickú slovenskú grafiku. Slovenská grafika má svetové meno, máme silnú históriu (Brunovský, Kállay, Gažovič), chceme podporiť túto tradíciu, ale v súčasnom kontexte a prezentujeme autorov ako Tomáša Klepocha, Matúša Maťátka, Martinu Rötlingovú a iných.

 

\  Ako dlho ste hľadali vyhovujúci priestor? Mali ste už dopredu určené nejaké kritéria, alebo všetko vznikalo ako sa povie „za pochodu“?

Genéza bola opačná. Priestor sme kupovali ešte vtedy, keď v ňom nič nebolo. Bola tu taká veľká diera a budova Matadorky neexistovala. Spočiatku sme neboli úplne presvedčení, na čo budeme priestor využívať a galéria bola len jednou z možností.

V podstate sme mali viacero nápadov, ale keď som vošla do tých priestorov a videla som tie vysoké stropy, a to svetlo a výklad, tak som v tom mala jasno. Čiže priestor nás inšpiroval, prispel k tomu, že tu vznikla galéria.

Vedeli sme, že spraviť výstavný priestor v oblasti, ktoré sa len začína zastavovať a budovať, je veľké riziko. Napriek tomu sme sa rozhodli, že do toho pôjdeme.

 

\  Čo bolo inšpiráciou pre finálny vizuál galérie?

Spravili sme si prieskum. Zavolali sme architektov, konkrétne _atelier2020, ktorý dostali zadanie, že z priestoru chceme urobiť galériu súčasného umenia. Takže všetko bolo podriadené tomuto zámeru. Projekt galérie sa tvoril dlhšie, ale samotná realizácia trvala 4-5 mesiacov.

Pre nás bolo dôležité ponechať čo najčistejší priestor, teda minimalizovať bielu kocku, aby sa s ňou dalo pracovať na rôzne spôsoby. A preto tu môžu byť vystavené aj 3D objekty, obrazy, šperky, sochy, maľby, grafiky... Musel to byť taký multifunkčný priestor - čistý priestor, kde má umelec možnosť realizovať svoj nápad, svoju koncepciu. Závesné systémy či svetlá máme na mieru objednané od slovenských dodávateľov, aby sa dalo všetko nastaviť podľa toho, čo sa vyžaduje.

 

\  Pustili ste sa do neľahkej, ale krásnej úlohy. Dokonca v čase, keď ste galériu spúšťali, tieň covidu tu bol stále ešte prítomný. Čo vás poháňa ďalej v tejto práci?

Hoci ma to stojí veľa energie, robím to rada. Niektoré veci proste človek urobí, lebo sú súčasťou jeho života a považuje to za dôležité. Zároveň si myslím, že je tento projekt dôležitý pre veľa ľudí a ono to tak v skutku je. Potom vidíte, že to má naozaj veľkú odozvu a cítite spätnú väzbu. A presne vnímam aj to, že umelci potrebujú tento priestor, čo sa odzrkadľuje aj na veľkom záujme.

Zároveň si treba v určitom momente stanoviť priority, aby nedošlo k vyhoreniu. Keď je niečo, čo mi obdobie pandémie dalo, tak práve to, že som si určila, čomu sa chcem venovať.

 

\  V júli tohto roku budete oslavovať dva roky od svojho vzniku. Chystáte pri tejto príležitosti aj nejakú špeciálnu vernisáž?

Áno, chystáme! Touto cestou by som rada všetkých pozvala k nám do galérie, a to 6.6.2023 o 19.00 hod. (utorok). Naše výročie chceme osláviť v spojení s otvorením medzinárodnej výstavy s názvom Divas After Works, ktorá prepojí dve súčasné umelkyne Katharinu Arndt (Berlín)Zuzanu Svatik (Slovensko).

Sme presvedčení, že téma žien veľkomesta, ktorá prichádza s ich tvorbou vzbudí pozornosť bratislavského publika.

 

\  Aké plány máte do budúcnosti, vaše vízie, možno konkrétne mená, ktoré by ste chceli vystavovať?

Pokračujeme v galerijnom pláne, ktorý máme nastavený. Návštevníci môžu momentálne vidieť diela od Ivany Mojšovej, ktorá potrvá do 3. júna. Potom nás čaká už vyššie spomínaná medzinárodná výstava Berlín – Bratislava, ďalej výstava Martina GerbocaBeaty Gerbocovej (maľba a textilné objekty), výstava Rity Koszorús  a Jána Jánoša (maľba a šperk), performancia Viktora Fučeka, vynikajúceho grafika Petra Kollára a veľa ďalších skvelých autorov.

Keďže aktívne spolupracujeme aj s inštitúciami v zahraničí, prezentovali sme súčasnú slovenskú grafiku v Antverpách (2022) a tiež súčasných slovenských umelcov v Sofii (2022). Tento rok pripravujeme výstavu vynikajúceho maliara Juraja Tomana, ktorá by mala byť na jeseň v Paríži.

 

Ďakujeme pekne za rozhovor i za Váš čas. Želáme Vám veľa inšpirácie a galérii spokojných návštevníkov.   

Všetky informácie o aktuálnych i pripravovaných výstavách, či dielach na predaj nájdete na www.stationgallery.sk